محیط Sketch سالیدورک
قبل از آموزش محیط اسکچ سالیدورک باید به تعریف اسکچ (Sketch) بپردازیم.اسکچ به معنی ترسیمی است دو بعدی که در آن برای ایجاد Feature های (حجم های سه بعدی) مختلف استفاده میشود. اسکچ سالیدورک یا ترسیمات میتواند دو بعدی (2D Sketch) یا سه بعدی (3D Sketch) باشد.ترسیمات دو بعدی باید در یک صفحه Plane یا یک وجه تخت از قطعه ایجاد شود و ترسیمات سه بعدی در فضای محیط گرافیکی رسم شده و محدود به صفحه یا وجه تخت نمی باشد.
فرمانهای ترسیمی محیط اسکچ سالیدورک:
فرمانهای ترسیمی به مجموعه فرمانهایی گفته میشود که میتوان یک هندسه دو بعدی را ترسیم نمود نظیر دایره،خط،مربع و … که این فرمانها در محیط اسکچ سالیدورک عبارتند از:
مجموعه فرمانهای ترسیم خط :
برای ترسیم خط،ابتدا از نمودار درختی یکی از صفحات استاندارد را انتخاب کنید و با انتخاب دستور Line، با اولین کلیک در صفحه، نقطه ابتدایی خط ایجاد می شود با حرکت دادن نشانگر موس به طرفین و کلیک کردن دوباره در محیط اسکچ سالیدورک و ایجاد نقطه انتهایی ترسیم خط، می توان خط را رسم کرد.
- فرمان Line: فرمان ترسیم خط در جهتهای مختلف
- فرمان Centerline: فرمان ترسیم خط کمکی(خط-نقطه) در جهتهای مختلف
- فرمان Midpoint line: فرمان ترسیم خط با ایجاد یک نقطه در وسط خط در جهتهای مختلف
با اجرای یکی از این فرمانها کادر Insert Line ظاهر میگردد.
برخی از پارامترهای این کادر عبارتند از:
Orientation:
As Sketched: ترسیم خط در جهتهای مختلف
Horizontal: ترسیم خط در جهت افقی
Vertical: ترسیم خط در جهت عمودی
Angle: ترسیم خط در زاویه ای مشخص که مقدار زاویه و طول خط در قسمت Parameters وارد میشود
Options:
For construction: ترسیم خط کمکی (خط-نقطه)
Infinite length: ترسیم خط با طول بینهایت
Midpoint line: نرسیم خط با ایجاد نقطه در وسط خط
Add dimensions: اضافه کردن قید اندازه همزمان با ترسیم خط
مجموعه فرمانهای ترسیم دایره:
- فرمان Circle: با انتخاب این دستور و کلیک کردن در صفحه مرکز دایره مشخص شده و یا حرکت نشانگر ماوس و کلیک کردن دوباره ماوس در صفحه می توان دایره را رسم کرد.قطر دایره را میتوان با روش اندازه گذاری مشخص نمود.
- فرمان Perimeter Circle: ترسیم دایره به کمک سه نقطه که بر روی محیط دایره قرار میگیرند.
با اجرای یکی از این فرمانها کادر Circle ظاهر میگردد.
Circle Type: انتخاب یکی از دو نوع روش ترسیم دایره
Parameters: تعیین مختصات مرکز و شعاع دایره
مجموعه فرمانهای ترسیم منحنی:
- فرمان Spline: برای رسم خطوط منحنی در محیط اسکچ سالیدورک،ابتدا دستور را اجرا کرده سپس با کلیک کردن در صفحه به صورت متوالی میتوان منحنی نامظنم را ایجاد کرد که یکی از موارد استفاده آن به عنوان مسیر برای مدل سازی برخی اجسام مانند کابل ها یا شیلنگ ها استفاده می شود.با جابجا کردن نقاط روی این خط منحنی نامنظم فرم منحنی را میتوان تغییر داد.
- فرمان Style Spline: ترسیم منحنی با تعیین یکی از روشهای مورد نظر که دقت و نرمی و یکنواختی منحنی را تعیین میکنند.
- فرمان Equation Driven Curve: ترسیم منحنی با تعریف معادله
Explicit: رسم منحنی به صورت معادله Y و تابعی از X می باشد.
Parametric: رسم منحنی به صوررت دو معادله X و Y به تابعی از t می باشد
مجموعه فرمانهای ترسیم مستطیل:
با انتخاب دستور مستطیل زیر شاخه های متنوع ترسیم مستطيل پدیدار می شود. بر اساس نوع کار، یکی از روشهای ترسیم که شکل آن بیانگر نوع ترسیم می باشد را انتخاب می کنیم. در حالت کلی با کلیک کردن نقطه ابتدایی و حرکت موس به طرفین و کلیک کردن نقطه انتهایی می توان یک چهار ضلعی ایجاد کرد.
- فرمان Corner Rectangle: ترسیم مستطیل با دو نقطه در گوشه ها
- فرمان Center Rectangle: ترسیم مستطیل با یک نقطه در وسط و یک نقطه در گوشه
- فرمان 3 Point Corner Rectangle: ترسیم مستطیل با سه نقطه در گوشه ها
- فرمان 3 Point Center Rectangle: ترسیم مستطیل با یک نقطه در وسط و دو نقطه در گوشه
- فرمان Parallelogram: ترسیم متوازی الاضلاع
با اجرای یکی از این فرمانها کادر Rectangle ظاهر میگردد.
Rectangle Type: انتخاب یکی از روشها برای ترسیم مستطیل
Parameters: تعیین مختصات هر کدام از گوشه ها و مرکز مستطیل
مجموعه فرمانهای ترسیم کمان:
- فرمان Centerpoint Arc: ترسین کمان با سه نقطه (نقطه مرکز کمان و دو نقطه لبه های کمان) در محیط اسکچ سالیدورک
- فرمان Tangent Arc: ترسیم کمان مماس به یک خط یا منحنی
- فرمان 3 Point Arc: ترسیم کمان با سه نقطه بر روی محیط کمان
مجموعه فرمانهای ترسیم بیضی:
- فرمان Ellipse: ترسیم بیضی با سه نقطه (نقطه مرکز و نقاط موجود بر روی محیط بیضی)
- فرمان Partial Ellipse: ترسیم بیضی ناقص به کمک چهار نقطه
- فرمان Parabola: ترسیم سهمی به کمک چهار نقطه
- فرمان Conic: ترسیم مخروط به کمک چهار نقطه
مجموعه فرمانهای ترسیم شیار لوبیایی شکل:
- فرمان Straight Slot: ترسیم شیار لوبیایی شکل به صورت مستقیم با دو نقطه (مرکز نیم دایره های دو طرف شیار)
- فرمان Centerpoint Straight Slot: ترسیم شیار لوبیایی شکل به صورت مستقیم با دو نقطه (مرکز شیار و مرکز یکی از نیم دایره های کناری)
- فرمان 3 Point Arc Slot: ترسیم شیار لوبیایی شکل به صورت کمان با سه نقطه (مرکز شیار و مرکز نیم دایره های دو طرف شیار)
- فرمان Centerpoint Arc Slot: ترسیم شیار لوبیایی شکل به صورت کمان با سه نقطه (مرکز کمان و مرکز نیم دایره های دو طرف شیار)
با اجرای یکی از این فرمانها کادر Slot ظاهر میگردد.
Slot Type: انتخاب نوع ترسیم شیار
Add dimension: اعمال قید اندازه روی هندسه ترسیم شده (دو حالت متفاوت برای اندازه گذاری)
Parameters: تعیین مختصات مرکز،عرض و طول شیار
- فرمان Polygon: ترسیم هندسه چند ضلعی منتظم
Inscribed circle: دایره کمکی داخل چند ضلعی منتظم قرار گیرد
Circumscribed circle: دایره کمکی خارج چند ضلعی منتظم قرار گیرد
Parameters: تعیین تعداد اضلاع,مختصات مرکز،زاویه اولین ضلع نسبت به افق و شعاع دایره کمکی چند ضلعی منتظم
مجموعه فرمانهای حذف رئوس تیز از اسکچ سالیدورک:
- فرمان Sketch Fillet: ایجاد قوس یا فیلت در گوشه های تیز یک هندسه دوبعدی
Entities to Fillet: دو خط یا منحنی که فیلت بین آنها ایجاد خواهد شد را باید انتخاب نمود تا در کادر آبی رنگ این قسمت قرار گیرند
Fillet Parameters: تعیین مقدار شعاع قوس
Keep constrained corners: حفظ قیدهای هندسی موجود روی خطوط بعد اعمال فیلت
Dimension each fillet: اعمال قید اندازه روی هر کدام از فیلتها
- فرمان Sketch Chamfer: ایجاد پخ در گوشه های تیز یک هندسه دوبعدی در محیط اسکچ سالیدورک
Angle-distance: تعیین زاویه و فاصله یک طرف از پخ تا نوک راس محل تلاقی دو خط
Distance-distance: تعیین فاصله لبه های دو طرف پخ تا نوک راس محل تلاقی دو خط
Equal distance: فاصله لبه های دو طرف پخ تا نوک راس محل تلاقی دو خط با هم برابر باشند که مقدار این گزینه را در کادر پایینش وارد می نماییم
- فرمان Point: ایجاد نقطه در محیط اسکچ سالیدورک
- فرمان Text: ترسیم کلمه،حروف به صورت دوبعدی
Curve: اگر بخواهیم متن در محیط اسکچ سالیدورک بر روی یک منحنی سوار شود و به عبارتی انحنای منحنی بر روی متن تاثیر گذاشته و متن را از حالن یک خط صاف خارج نماید کافیست منحنی را انتخاب نموده تا در کادر آبی رنگ قرار گیرد
موارد موجود در قسمت Text مربوط میشود به : فونت حروف،عرض حروف،فاصله بین حروف و مواردی که برای تنظیم نوع حروف و قلم می باشد.
نکته: وقتی در داخل فضای دو بعدی (Sketch) قرار داریم اگر از صفحه کلید سیستم حرف S را بزنیم جعبه ابزاری ظاهر خواهد شد که تمام فرمانهای موجود در بخش اسکچ سالیدورک داخل آن قرار دارد و میتوان فرمانها را از این جعبه ابزار هم اجرا نمود
راه دیگر برای دسترسی به فرمانهای اسکچ سالیدورک از مسیر زیر میباشد:
Tools>> Sketch Entities